På di.dk anvender vi cookies til en række forskellige formål i forbindelse med funktion, webanalyse og marketing. Klikker du videre på sitet, accepterer du, at der sættes cookies til disse formål. Du kan læse mere om cookies og fravælge brugen af dem på denne side.

Månedens medlem i april 2018

Blandt DI Digitals mere end 300 medlemmer er der mange forskellige virksomheder. Hver og en byder på noget unikt og interessant.
For at give et indblik i virksomhedernes verden udvælger vi hver måned en virksomhed, vi sætter fokus på. Medlemmet får fire skarpe spørgsmål og fortæller, hvad der optager dem netop nu.

I april 2018 er CanopyLAB månedens medlem.

Project Manager & Executive Assistant, Kim Lindgaard Jørgensen, besvarer her fire spørgsmål om, hvem CanopyLAB er, hvad der optager dem netop nu, og hvilke fordele de ser ved at være medlem af DI Digital.

Hvad optager jer netop nu?

Lige nu er vi specielt optaget af, hvordan vi skaber den bedste arbejdskultur i CanopyLAB. Vi har oplevet stor vækst det seneste år, og siden november 2016 er vi vokset fra én til 11 medarbejdere. Inden udgangen af året regner vi med at være 20. I den proces er det vigtigt, at vi formår at fastholde og positivt udvikle den identitet og kultur, som virksomheden blev grundlagt på. Vi har altid ønsket, at CanopyLAB skulle være et sted, der giver plads til den individuelle medarbejder og hvor kompetencer og viden kommer i spil, så alle konstant bliver udfordret og udvikler sig. Det er også sådan CanopyLAB konstant udvikler sig.

At ansætte så mange mennesker i løbet af så kort tid giver os samtidig en unik mulighed for at teste vores egen software. Fx har alle de nye ansatte været igennem et onboardingkursus med det formål at integrere dem i virksomheden. Den feedback vi har fået, har givet os en række nye idéer til, hvordan vi fremadrettet kan udvikle og forbedre den service, vi tilbyder til vores kunder.

Samtidig er vi optaget af, hvordan vi bedst kan bruge teknologier som kunstig intelligens og blockchain til at skabe personlige og adaptive læringsoplevelser for alle. Det har vi oplevet meget interesse omkring. Fx har CanopyLAB’s CEO, Sahra-Josephine Hjorth, der for nyligt er blevet udnævnt til Faculty på Singularity University, netop været i Verbier, hvor hun var inviteret til at tale om læring og teknologi til et arrangement hosted af Richard Branson.

 

Hvad ser I som jeres største mulighed i de kommende år?

Teknologien udvikler sig konstant i uforudsete retninger, og det giver en masse spændende muligheder. For at udnytte de muligheder er det vigtigt, at vi bliver ved med at se til andre brancher og industrier for at finde inspiration. Mange af de teknologier vi ser i dag, fx blockchain og kunstig intelligens, er egentligt udviklet med tanke på andre brancher og udfordringer end dem, vi har sat os for at løse. Men det betyder ikke, at de ikke kan være en del af vores løsning. Der ligger en masse muligheder i at få de forskellige teknologier til at spille sammen og bruge dem i netop vores kontekst.

På samme måde som Internettet blev opfundet til militæret i USA, men i dag bliver brugt til alt fra at betale regninger til forældreintra.

Inspirationen kommer også fra mødet med inspirerende mennesker og diskussioner, som ikke nødvendigvis direkte omhandler teknologisk udvikling, men de samfundsproblemer, som vi kan bidrage til at løse. Derfor er vi også på årets Folkemøde, hvor vi bl.a. skal deltage i en paneldebat arrangeret af Aarhus universitet om fremtidens arbejdsmarked og kompetencer.
Dette er især spændende, da CanopyLABs software ikke “kun” formidler viden, men også erhvervelsen af praktiske kompetencer, så emnet og resultaterne er noget, som vi kan bruge direkte i vores arbejde.

Hvad ser I som jeres største udfordring i de kommende år?

En af de største udfordringer er at sikre, at vi hele tiden udvikler vores software, så vi giver vores kunder de bedste læringsoplevelser. Det er vigtigt, at vi ikke tænker, at vi nu har fundet dén løsning, der virker, men at vi konstant er kritiske og forbedrer den service, vi tilbyder. Det har bragt os til der, hvor vi er i dag, og det skal sikre, at vi i fremtiden skaber de bedste løsninger og adskiller os fra vores konkurrenter.

 
Desuden skal vi vise skeptikere, at teknologi kan bruges som katalysator til at forbedre den måde vi lærer på. Som vi ser det, er det vigtigt, at robotter og andre teknologier bruges til at sætte mennesket i centrum frem for at overtage menneskers rolle. Et eksempel kunne være, om det i fremtiden er robotter, der skal undervise vores børn i skolerne. Her ser vi teknologien som en mulighed for at give underviseren mere tid med eleverne ved at lave mere trivielt arbejde.
 
Den overordnede udfordring - som vi ser det - berører også flere af DI Digitals andre medlemmer. Den teknologiske udvikling og muligheden for at udvikle stort set hvad som helst, gør, at vi i branchen bliver nødt til at spørge os selv, hvorfor vi udvikler det, vi gør, og om vi skal. Vi har et ansvar for at sikre, at det vi udvikler bliver brugt til noget godt. Det kan CanopyLAB blandt andet gøre ved at skabe bedre læringsoplevelser og give flere mulighed for at udvikle sig selv og få et bedre arbejdsliv.
 

Hvad ser I som den vigtigste fordel ved at være medlem af DI Digital?

Det er vigtigt for os at give plads til hele tiden at få nye idéer og sikre, at vi fortsat kan udvikle og implementere teknologier, der giver vores kunder størst mulig værdi. Det kræver, at vi giver os selv muligheden for at finde inspiration, og her kigger ofte på, hvordan teknologi anvendes i helt andre sammenhænge, for at forstå hvordan vi kan bruge dem inden for læring.

Her spiller netværk som DI Digital en stor rolle, da det giver mulighed for at mødes og netværke med andre i branchen samt for at deltage i inspirerende og værdiskabende aktiviteter. Udover inspiration og fagligt input, giver det også virksomheden positiv eksponering og er et politisk talerør.


Besøg CanapyLAB
Om CanopyLAB
CanopyLAB har udviklet en læringssoftware, der ved hjælp af nye teknologier, herunder maskinlæring og kunstig intelligens, muliggør personlige og adaptive læringsoplevelser online.
Mange af de teknologier vi ser i dag, fx blockchain og kunstig intelligens, er egentligt udviklet med tanke på andre brancher og udfordringer end dem, vi har sat os for at løse. Men det betyder ikke, at de ikke kan være en del af vores løsning. Der ligger en masse muligheder i at få de forskellige teknologier til at spille sammen og bruge dem i netop vores kontekst.
KIM LINDGAARD JØRGENSEN, PROJECT MANAGER & EXECUTIVE ASSISTANT

Vi skal vise skeptikere, at teknologi kan bruges som katalysator til at forbedre den måde vi lærer på. Som vi ser det, er det vigtigt, at robotter og andre teknologier bruges til at sætte mennesket i centrum frem for at overtage menneskers rolle.

KIM LINDGAARD JØRGENSEN, PROJECT MANAGER & EXECTUIVE ASSISTANT