På di.dk anvender vi cookies til en række forskellige formål i forbindelse med funktion, webanalyse og marketing. Klikker du videre på sitet, accepterer du, at der sættes cookies til disse formål. Du kan læse mere om cookies og fravælge brugen af dem på denne side.

Vil du ha' mere vækst? Try Your Data

DI er med i projektet #DataForBusiness, som skal øge anvendelsen af data i dansk erhvervsliv.

 

Danske virksomheder halter efter virksomhederne i de omkringliggende lande, når det handler om at udnytte data. Det gælder på områder som ”analyse af kundedata”, ”anvendelse af sensorer” og ”analyse af big data”. Det er en skam, for der venter både besparelser og nye forretningsmuligheder forude for de danske virksomheder, som rykker nu.

 

Derfor er vi som en del af DI's Digitaliseringsindsats gået sammen med en gruppe af forskningsinstitutioner og it-rådgivningsvirksomheder om projektet #DataForBusiness. Vi åbnede platformen i tirsdags.

 

#DataForBusiness er udformet som et spørgeskema, der afdækker virksomhedernes organisatoriske forudsætninger og kompetencer i forhold til at anvende data i deres forretning. Ved at identificere styrker og svagheder i forhold til brugen af data får virksomhederne indsigt i deres potentiale, og de kan sammenligne sig selv med andre virksomheder. Næste trin er muligheden for at komme i dialog med certificerede it-rådgivere om, hvordan data kan bringes i anvendelse og optimere forretningen.

 

Gruppen bag #DataForBusiness tæller Networked Business Initiative, CBS, Teknologisk Institut, Alexandra Instituttet, IBM Danmark, EG, Kapacity, Advectas, Mjølner, itelligence og BusinessMinds. Med så bred en gruppe har vi et unikt udgangspunkt for at løfte danske virksomheder i alle brancher. Industriens Fond har finansieret forskningen, der ligger bag.

 

Forståelse og udnyttelse af data er en af tidens nye konkurrenceparametre. Vi tror på, at det kan blive en af Danmarks styrkepositioner, mener Adam Lebech.

- Den form for data kan blive guld værd for danske virksomheder. Der venter både besparelser og nye forretningsmuligheder forude for de danske virksomheder, som rykker på det nu, siger branchedirektør i DI Digital, Adam Lebech.

 

Med tre klik og en aflevering kan danske virksomheder nu teste, hvad de kan få ud af at bruge data i deres forretning. Op mod 500 virksomheder ventes at tage del i nyt projekt, men alle er inviteret.
Der er både penge at spare og arbejdspladser at hente, hvis virksomhederne formår at udnytte data bedre.
Kontakt image
Chefkonsulent
Tlf: +45 3377 3973
Mobil: +45 2627 2494
E-mail: aspdi.dk
PUBLISHED: 07-09-2017 LAST MODIFIED: 07-09-2017