På di.dk anvender vi cookies til en række forskellige formål i forbindelse med funktion, webanalyse og marketing. Klikker du videre på sitet, accepterer du, at der sættes cookies til disse formål. Du kan læse mere om cookies og fravælge brugen af dem på denne side.

Opløftende medieudspil fra DR

DR har netop lanceret sit udspil til de kommende medieforhandlinger. Det er på mange måder et opløftende udspil, hvor DR varsler at skærpe sin public service-profil og styrke samarbejdet med den øvrige mediebranche.

I sit udspil ”Dansk indhold til alle” ønsker DR, at danskerne også i fremtiden skal have adgang til og bruge dansk indhold af høj kvalitet. I udspillet fremgår det også, at DR ønsker at skærpe sin public service-profil, og at DR vil øge sit fokus på at styrke samarbejdet med de private medieaktører. 

- Vi deler DR’s vision om, at danskerne også i fremtiden får adgang til et mangfoldigt udbud af dansksproget medieindhold i høj kvalitet. Vi bakker også op om DR’s ønske om at skærpe sin public service-profil. Over en længere årrække er der sket en popularisering af DR’s tv-sendeflade. Derfor er det helt rigtigt, at DR i fremtiden vil holde større fokus på sine public service-forpligtelser end på sine seerandele, siger seniorchefkonsulent Søren Cajus, DI

- Vi er glade for, at DR ønsker at tage ansvar for at skabe samarbejder og partnerskaber i branchen. Vi ser DR som et lokomotiv, der skal trække de private medievirksomheder med sig i stedet for at efterlade dem på perronen. Et mere samarbejdende DR kan skabe mangfoldighed, dynamik og arbejdspladser i mediebranchen, som derved bedre kan tage kampen op mod de amerikanske giganter. Samarbejdet bør også målrettes de distributører, som bidrager finansielt til de danske programmer, samt de produktionsselskaber, der står klar til at producere dansk drama i verdensklasse, siger Søren Cajus

- I modsætning til DR anbefaler vi også, at en større del af licensmidlerne bliver konkurrenceudsat. Vi foreslår, at Public Service-Puljen på sigt hæves fra én til ti pct. af licensmidlerne. Formålet med Public Service-Puljen må være at få udviklet indhold, som markedet ikke selv kan levere, samtidigt med at styrke konkurrencen mest muligt. På den måde sikrer vi, at kun de bedste idéer overlever. Tænk bare på, hvor meget godt der kommer fra Radio24syv, og hvordan konkurrencen fra den nye station også har løftet P1, siger Søren Cajus.

Satsning på streaming

DR lægger i sit udspil op til en ambitiøs streamingstrategi, som omfatter en stor massiv udvikling af streamingtjenesten DR TV. Det er en satsning, som finder opbakning hos DI.

- Fremtiden tilhører streaming, og derfor er det en helt rigtig strategi, at DR vil udvikle sin streamingtjeneste. Men DR skal ikke være Netflix. Derfor er vi modstandere af, at DR får lov til at etablere et stort bagkatalog med udenlandske film og serier. DR er allerede suverænt størst på nettet i Danmark og en satsning på udenlandsk indhold vil være gift for den private danske medieindustri. DR skal naturligvis være til stede på nettet, men DR skal fokusere; også på nettet, siger Søren Cajus.

Læs DR's medieudspil her

Kontakt image
Seniorchefkonsulent
Tlf: +45 3377 3913
Mobil: +45 2851 1969
E-mail: scpdi.dk
PUBLICERET: 01-12-2017 OPDATERET: 04-12-2017