På di.dk anvender vi cookies til en række forskellige formål i forbindelse med funktion, webanalyse og marketing. Klikker du videre på sitet, accepterer du, at der sættes cookies til disse formål. Du kan læse mere om cookies og fravælge brugen af dem på denne side.

Danmark vinder igen guld i digitalisering

Det bedste digitale land i EU er endnu en gang Danmark. Det viser en ny undersøgelse fra EU, der måler udviklingen i EU-medlemslandene i digital konkurrencedygtighed.
Det netop offentliggjorte Digital Economy and Society Index (DESI) måler på fem forskellige parametre: internetadgang, menneskelig kapital, brug af internettet, integrering af digital teknologi og digitale offentlige tjenester.
Sammenlignet med sidste år er Danmark gået frem i fire ud af de fem parametre med undtagelse af digitale offentlige tjenester. Danmark havde markant fremgang på både brug af internettet og integrering af digital teknologi. Sidste år lå Danmarks score på 067 mod 0,71 i år. Den gennemsnitlige score i EU er steget fra 0,49 i 2016 til 0,52 i 2017.

- Det er svært at få armene ned over, at vi ligger nummer ét i EU på digitalisering. Når man som digitalt talent eller som innovativ virksomhed gerne vil slå sig ned i det bedste digitale land i EU, så er det land stadig Danmark, siger Christian Hannibal, fagleder for DI’s digitaliseringsindsats.

Danmark kan bl.a. bryste sig af at have den bredeste 4G-dækning i EU på intet mindre end 100% mod EU-gennemsnittet 84%. Desuden er Danmark gået en plads frem fra en 3. plads til en 2. plads i antallet af brugere af mobilt bredbånd fra 112 abonnementer per 100 borgere i 2016 til 123 abonnementer per 100 i 2017.

Brug af internettet
I Danmark findes der flest Video on Demand brugere sammenlignet med det øvrige EU og også i brugen af musik, videoer, spil, videoopkald, sociale netværk, mobilbanktjenester og e-handel ligger Danmark blandt de lande med højest score.

Integrering af digital teknologi
Også virksomhederne scorer højt på deres brug af teknologier så som elektronisk informationsdeling, sociale medier, efakturering, cloud, andelen af SMV’er der sælger online og omsætningen indenfor e-handel.

- Det er guld værd i den hårde konkurrence om at blive et globalt, digitalt fyrtårn, at vore virksomheder i den grad kaster sig over de digitale muligheder. Vi vil i DI’s digitaliseringsindsats bygge videre på dette og inspirere hele erhvervslivet til at tage det næste digitale skridt, slutter Christian Hannibal.
Kontakt image
Fagleder
Tlf: +45 3377 3349
Mobil: +45 2064 4872
E-mail: chhndi.dk
PUBLISHED: 09-03-2017 LAST MODIFIED: 06-09-2017